Senaste nytt på MusikMentorn

Varför välja MusikMentorn?

22-08-2023

Undrar du varför våra elever valde att ta lektioner hos just oss? Eller vad våra duktiga lärare tänker om MusikMentorns undervisning? I denna video får du svar på dessa frågor, och även en inblick i hur det kan se ut under en av våra lektioner!

”Musik kan göra matten enklare”

19-08-2023

”Musik kan göra det lättare att lära sig matte, det visar en ny turkisk metastudie på 55 olika forskningsstudier från de senaste 50 åren.” Det är vad Aftonbladet skriver i en av deras artiklar. Kan det vara så att musiklektioner vid sidan av mattelektionerna kan ge bättre resultat? Läs mer om detta nedan i artikeln från Aftonbladet:

Tre fjärdedelar av de studenter som integrerat musik och matematikundervisning gjorde bättre ifrån sig på matten jämfört med de som inte involverat musik visar studien, rapporterar Vetenskapsradion.
Även vanliga musiklektioner och att lära sig ett instrument kan göra det lättare att lära sig matematik, visar studien, något som Töres Theorell, pensionerad professor i social medicin vid Karolinska Institutet håller med om. Han har i sin forskning kombinerat musik med naturvetenskap.
– Man gör rytmiska ramsor när man lär sig multiplikationstabellen eller sjunger sånger som innehåller räkneorden. Och att det blir roligt med matematik det är förstås jätteviktigt för effekten av pedagogiska insatser, säger Töres Theorell till Vetenskapsradion.
En av orsakerna till att musik och matematik passar så bra ihop tror forskarna beror på att musik innehåller räknande och abstrakt tänkande, precis som matematik samt att musik gör det roligare.

”Musik kan göra matten enklare”. Aftonbladet. 19 augusti 2023.

MusikMerch hos MusikMentorn!

27-10-2022

Nu kan vi glatt meddela att du kan köpa produkter (även kallat "merch") med vår logga på! Det finns allt från t-shirts, sweatshirts, koppar, tygpåsar och pennor!

Skriv till oss på merch@musikmentorn.se för att beställa hem din produkt!

”Kulturskolans långa köer hotar svenskt musikliv”

02-09-2022

”Dagens långa köer hindrar barn från att börja spela i tillräckligt ung ålder för att kunna utveckla färdigheter på professionell nivå, skriver företrädare för musiklivet.” Det uttrycker tidningen Dagens Samhälle i en artikel.

Företrädare för Kungliga Musikhögskolan, Svensk Scenkonst och Kungliga Musikaliska Akademien larmar om hur Kulturskolans långa köer hindrar barn från att i tidig ålder utveckla de förmågor som krävs i det professionella musiklivet för att kunna konkurrera med musiker som har en utländsk musikutbildning. Redan 2017 fanns det en antydan av detta problem hos fem av Sveriges största symfoniorkestrar och den 22 augusti 2022 togs de långa köerna återigen upp i Sveriges Radio. Läs mer om denna problematik från artikeln i Dagens Samhälle:

Svensk musikexport har länge varit internationellt framgångsrik, med svenska musiker på världens scener. Men på senare år har återväxten drastiskt försvagats och vi ser med stor oro på kompetensförsörjningen till det svenska musiklivet.
Precis som för andra branscher är utbildning avgörande. ”Det svenska musikundret” bygger på tidiga insatser i skola och goda förutsättningar för utbildning på högre nivåer.
Ändå satsar svensk skola allt mindre på musik. Kulturskolans möjlighet att stödja dem som vill utvecklas på en högre musikalisk nivå är mycket begränsad och inom högre musikutbildning hotas kvaliteten av krympande resurser. Det medför en rad väl dokumenterade problem.
Redan 2017 rapporterade fem av Sveriges största symfoniorkestrar i Sveriges Radio att svenskutbildade musiker har svårt att hävda sig i konkurrensen från musiker med utländsk utbildning. Framgångsrikt musikutövande i professionella orkestrar och som frilans kräver många års studier. För att landets musikhögskolor ska kunna utbilda framtidens musiker krävs att studenterna tidigt håller hög nivå. Det måste vara lika självklart att grundskolan har en högkvalitativ undervisning i musikämnet som i andra ämnen.
Deltagande i sång och musicerande under skolans första år möjliggör ett livslångt kunskapsbaserat musikintresse och lägger grunden för dem som vill utvecklas på en högre nivå. En sammanhållen utbildningskedja som låter elever utvecklas musikaliskt efter individuell förmåga och drivkraft är avgörande för att Sverige ska kunna få fram musiker på internationell nivå.
Kulturskolan har haft stor betydelse för talangutveckling och för de svenska framgångarna. Men i dag har kulturskolan långa kötider och tuffa arbetsvillkor. De stora behoven av djupare utbildning tillgodoses därför inte. Delvis på grund av att Skolinspektionen inte längre tillåter elever att delta i kulturskolans undervisning under skoldagen.
Sveriges Radio rapporterade 22 augusti i år om långa kötider till kulturskolan. 30 procent av kommunerna har en kötid på mer än ett år och för vissa instrument långt mer än så. Det hindrar barn och unga från att börja spela i tillräckligt ung ålder för att kunna utveckla färdigheter på professionell nivå.
I maj 2022 publicerade Lärarförbundet rapporten ”Döden för det svenska musikundret?” om kulturskolans betydelse för svensk musikexport samt barn och ungas utvecklingsmöjligheter. Den vittnar om allvarliga arbetsmiljöproblem för lärare i kulturskolan.
Det blir allt svårare att rekrytera lärare, och av dagens lärare i kulturskolan har fyra av tio funderat på att sluta. Sju av tio arbetar både sena eftermiddagar och kvällar. I intervjuer uppger lärarna att de vill tillvarata både bredd och spets, och underlätta för elever att utvecklas även på högre nivåer. För i kulturskolan måste den som har drömmar om att bli professionell musiker få en chans att infria dem.
Om ett par veckor är det val i Sverige. Vi hör ofta att utbildningspolitiken måste anpassas bättre efter arbetsmarknadsbehoven. Men trots musiklivets utmaningar med kompetensförsörjningen glöms vår sektor bort. Specifika utbildnings- och kulturpolitiska frågor är ofta lågt prioriterade av partierna. Kulturpolitiker ser kompetensförsörjningen som en utbildningsfråga och utbildningspolitiker fokuserar sällan på mindre, men viktiga, utbildningar på kulturområdet.
En jämlik musikutbildning ger plats för både bredd och djup. Sveriges musikliv behöver en sammanhållen utbildningskedja på alla nivåer som ger barn och unga möjlighet att satsa på en professionell karriär inom musiken.

”Kulturskolans långa köer hotar svenskt musikliv”. Dagens Samhälle. 1 september 2022.

Fler kan få musikundervisning hemma

12-01-2022

Hur kan studenter på musikhögskolor hjälpa privatpersoner att utveckla sin musikalitet? Den frågan vred och vände Samuel Axelsson på tillsammans med kompanjonen Elias Klinth. Resultatet blev en tjänst där proffsiga musiklärare ger Stockholmsbor och Malmöbor möjligheten att ge sin talang ett uppsving.

De båda grundarna av tjänsten MusikMentorn lärde känna varandra under gymnasieåren på Södra Latins musikspetsprogram i Stockholm. Samuel spelade kontrabas och Elias piano. Idag studerar Samuel tredje året på musiklärarprogrammet vid Musikhögskolan i Malmö. Elias fortsatte att odla sitt musikintresse på fritiden medan han läste en kandidatexamen i data- och systemvetenskap. Deras vision är att göra musikundervisning mer tillgänglig för människor.

- Om du vill ge en musikalisk talang en chans att utvecklas, hos dig själv eller ditt barn, får du ställa dig i kön till kulturskolan. Eller ha turen att få tips om en bra privatlärare man beger sig till. Vi ser en möjlighet att ge fler en bra hemundervisning med denna tjänst samtidigt som blivande musiklärare får meningsfulla extrajobb vid sidan av studierna, konstaterar Samuel Axelsson.

I dagsläget är det flera musiklärarstudenter i Stockholm och Malmö som är anslutna till tjänsten, och privatundervisningen ger dem möjligheter att praktisera pedagogik och kunskaper från musikhögskolan. Som regel spelar lärarna flera instrument och många har färdigheter i såväl digital musikproduktion som musikteori.

- Det är inga gymnasieelever som kommer hem och lär ut, utan undervisningen är kvalitetssäkrad bland annat tack vare musikhögskolornas antagningsprover. Och i corona-tider har vi också möjlighet att erbjuda undervisningen på distans, försäkrar Elias Klinth.

Vad är det då som skiljer MusikMentorns undervisning från de kommunala kulturskolornas? Ett par viktiga ingredienser är att eleven får enskild undervisning i en hel timme och att lektionen anpassas helt efter elevens förmåga och önskemål. Är eleven intresserad av mer avancerad musikteori, som ackordanalys eller hur man gör snygga tonartsbyten, kan läraren fördjupa undervisningen genom att till exempel lära ut kvintcirkeln.

- Fast de flesta elever är i dagsläget nybörjare som vill testa ett instrument eller ta sånglektioner, avslutar Samuel Axelsson, en av grundarna till MusikMentorn.